Gwarancja może mieć bardzo różny charakter i oczywiście bardzo dobrze, aby była jak najbardziej sformalizowana. W przypadku sprzętu budowlanego, ale nie tylko, wyróżnić można przynajmniej kilka różnych, podstawowych i bardziej rozbudowanych, form gwarancji, na mocy których klient niezadowolony z działania zakupionego sprzętu, może formalnie żądać zadośćuczynienia.
Oczywiście kwestią zupełnie odrębną pozostanie, jaka będzie forma realizacji tej gwarancji – jeśli da się usunąć usterkę lub subiektywną przyczynę niezadowolenia klienta z produktu i przywrócić jego funkcjonalność zgodnie z umową, przeważnie rozwiązuje to problem klienta oraz obowiązki prawne samego sprzedawcy czy producenta. Jeśli jednak zdaniem klienta usunięcie danej usterki nie przywróci całkowitej użyteczności produktu, albo też wykonana naprawa nie jest w jego odczuciu wystarczająca, może domagać się wydania nowego modelu. Może także odmówić, nawet jeśli sprzedawca czy producent sam zaproponuje wymianę towaru na nowy i żądać zwroty poczynionych wydatków.
Istnieje wiele schematów i scenariuszy postępowania w przypadku jakiejkolwiek reklamacji i do każdego przypadku producent lub sprzedawca czy dystrybutor powinien podchodzić możliwie jak najbardziej obiektywnie, ale także indywidualnie oceniać przyczynę wystąpienia usterki. Klienci powinni także zaakceptować, że w przypadku powstania wady z ich winy ubezpieczenie czy gwarancja może zdejmować z firmy obowiązek wykonania nieodpłatnej naprawy. Mimo tych wszystkich różnic i rozbieżności, warto przed kupnem sprzętu budowlanego lub nawet jego wypożyczeniem albo nabyciem maszyny używanej, upewnić się, jakie są formy gwarancyjne i dokładne zasady obowiązującej gwarancji.
Najbardziej powszechne i najczęściej spotykane gwarancje na sprzęt budowlany i nie tylko, to obecnie m.in.:
-
gwarancja oraz rękojmia wynikające z przepisów prawa i ustawy o ochronie konsumentów oraz prawa handlowe, które dają każdemu konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy bez konsekwencji w przypadku niespełniania zapewnień umowy przez produkt lub usługę, a także nakładające na producentów poszczególnych towarów zapewnienie klientowi gwarancyjnego serwisu przez minimalny okres
-
gwarancja producenta, która udzielana jest praktycznie na każdy towar i produkt budowlany – czy będą to agregaty tynkarskie, spawalnicze czy posadzkowe, czy też narzędzia pomiarowe, torkretnice, motopompy czy dowolne inne urządzenia wykorzystywane na współczesnym placu budowy – przeważnie na czas od roku do pięciu lat, ale w określonych przypadkach na dłużej
-
gwarancja dystrybutora, która jest już opcjonalna i zależy przede wszystkim od polityki oraz wielkości sieci dystrybutorskiej i może być całkiem długa, chociaż ograniczona w swoim zakresie lub kosztach możliwych do pokrycia, szczególnie w efekcie prowadzenia określonej kampanii promocyjnej przez dystrybutora
-
gwarancja sklepu, która zdarza się jednak wyjątkowo rzadko ze względu na potencjalne zbyt wysokie koszty po stronie sklepu
-
gwarancja dodatkowa, która oczywiście oznacza dla nabywającego konieczność złożenia indywidualnej deklaracji i podpisania umowy na dodatkowe ubezpieczenie czy poszerzony pakiet gwarancyjny wiążące się naturalnie z dodatkowym miesięcznym kosztem lub jednorazową opłatą.
Więcej informacji
Publikację przygotowała firma Budmar MB – narzędzie i sprzęt budowlany najwyższej klasy.